Norsk Pram
Design: Simon Watts
En pram er kendetegnet ved dens flade snude - den har et spejl både for og agter. Bådtypen er udviklet omkring de norske fjorde over hundredevis af år, hvor byggeteknikkerne er videreført og perfektioneret fra generation til generation.
Det var en absolut nødvendighed for alle familier at have en båd til den daglige transport, og derfor blev bådene ofte bygget af den enkelte bonde selv.
Båden skulle derfor være enkel at bygge, men var det nødvendigt, at den var både sødygtig, robust og velsejlende.
Det er altså nødvendighed og mange generationers raffinering, der har frembragt dette simple men geniale design.
Båden er rundbundet, hvilket betyder, at den har en lille våd overflade samt god stabilitet, også når den krænger mod siden. Desuden har den et kraftigt spring (bananformen, set fra siden), hvilket betyder, at den bjerger sig godt i søgang. Spejlet i stævnen er så højt oppe, at det kun sjældent møder vandet. Samlet set giver det en båd, som bjerger sig godt og glider let og ubesværet gennem vandet, både for sejl og for årer.
En norsk pram har ikke køl og stævn i traditionel forstand, hvilket er de vigtigste grunde til, at båden er enkel og hurtig at bygge. I stedet for en konventionel køl har båden simpelthen en planke midt i båden, af samme type som klædningen. Og med spejle både for og agter er der ingen spunding, som kølbordet skal tilpasses til, og klædningen kan monteres på overlængde og kortes af efterfølgende.
Båden er klinkbygget på traditionel vis i nåletræ - oftest lærk eller gran - på egespanter, hvilket gør båden meget let og stærk.
Den norske pram er et godt valg, hvis du vil have en smuk, stærk og sødygtig traditionel træbåd til blandet brug. Den er ideel som slæbejolle bag en større båd, men den er også meget velegnet som ro- eller sejlbåd til dagture med en besætning på 1-3 mand.
Kontakt mig, hvis du vil vide mere om den norske pram, eller hvis du er interesseret i et uforpligtende prisoverslag. Du kan også læse mere om byggeprocessen for en håndbygget træbåd.
Hvis du er interesseret i selv at prøve at bygge en norsk pram, så hold øje med vores bådebyggerkurser.
Længde: 3,50 m
Bredde: 1,07 m
Vægt: ca. 55 kg.
Sejlareal: 6 m2
Fremdrift: Sejl eller årer
Kapacitet: 2-4 personer
“Being on a boat that’s moving through the water, it’s so clear. Everything falls into place in terms of what’s important and what’s not.”